Vaderschap

Papa - Pa - Pappie - Vader - Va - Vake - Pluspapa

Hoe gaat het met jou, Papa?

Hoe gaat het met jou, Papa?

Hoe gaat het met jou, Papa? Wanneer er een nieuw familielid aankomt wordt er van jou veel verwacht. Je moet een 'vaderrol' opnemen, jij bent steunpilaar van je gezin. Dat klinkt best beangstigend niet? Hoe ga jij daarmee om? Kan of beter mag jij je verhaal eens vertellen?

Postnatale depressie bij vaders

Postnatale depressie bij vaders

Niet zo bekend is dat 5 tot 10% van papa's na de geboorte van hun eerste kindje te maken kunnen krijgen met depressieve gevoelens. Papa's die een partner hebben met een postnatale depressie hebben zelf 24 - 50% kans om een postnatale depressie te ontwikkelen. Helaas is er voor papa's nog geen (h)erkenning. Er bestaat zelf geen officiële diagnose.
Naar onze mening is er nog steeds een blinde vlek in onze maatschappij. Er wordt weinig aandacht besteed aan de papa's. In het hele zwangerschapsproces wordt er weinig tot geen aandacht gegeven aan het vaderschap. We weten dat papa de steunfiguur is van mama en baby. Dankzij hem blijft het gezin overeind de eerste weken / maanden.
Papa's worden vaak (onbewust) genegeerd in de arbeidskamer. Hij krijgt weinig tot geen ondersteuning en weet vaak niet wat hij kan of mag doen om zijn vrouw te ondersteunen. Er wordt wel extra ingezet op papa's tijdens de prenatale lessen, daar worden papa's klaargestoomd voor de bevalling. We weten dat papa's tijdens de bevalling vaak vergeten wat ze toen in de lessen hebben geleerd.

Lees het artikel Postnatale depressie bij papa's bij onze media.

Zelfzorg: hoe doe je dat?

Zelfzorg: hoe doe je dat?

Zelfzorg is belangrijk. Zeker wanneer er kinderen in het gezin rondlopen. Het ouderschap kan ons opzuigen waardoor we onszelf verliezen. Af en toe eens op de rem staan is een must.

Enkele tips:

1. Zet jezelf op de eerste plaats. Laat het schuldgevoel niet de kop op steken.
2. Leer je grenzen kennen en bewaak ze. Kinderen gaan ervoor zorgen dat je af en toe een over je grenzen gaat. Zolang dit niet overheerst is dit oké.
3. Slechte gewoontes afleren. Dat is een proces en zal niet van de ene op de andere dag lukken. Maar het feit dat je ze al onder ogen durft brengen brengt je al een stap vooruit.
4. Af en toe eens alles loslaten. Daarmee bedoelen we: leg je GSM even aan kant en focus je op de leuke dingen.
5. Draagkracht en draaglast
Draagkracht:
- omgaan met stress
- omgaan met falen
- Steun van je familie en vrienden
- Persoonlijkheid: hoe zit je zelf in elkaar
- Toekomstperspectieven

Draaglast:
- Emotionele belasting
- Conflicten
- Onduidelijke rol binnen je familie
- Omgaan met aanpassingen
- Te weinig uitdaging

Bekijk ook onze zelfzorg set(s) op onze webshop!
https://www.deveiligedriehoek.be/wens-papa